80. rocznica „Godziny W” w Warszawie, 31 lipca – 2 sierpnia 2024 r.

31 lipca niemal dwadzieścioro członków i sympatyków Samodzielnej Grupy Odtworzeniowej „Pomorze” wybrało się do Warszawy. Udział w obchodach 80. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego postanowiliśmy połączyć z wycieczką edukacyjną i zwiedzaniem miejsc związanych z Powstaniem i historią wojskowości. Był to już nasz drugi wyjazd do stolicy na „Godzinę W”. Inspiracją do pierwszego, ubiegłorocznego, były plany, które snuliśmy wspólnie z Bartkiem „Arabem” przed jego przedwczesną śmiercią. Bartek był zafascynowany historią Powstania i trudno nam wyrazić żal, że Jego na tych wyjazdach zabrakło.

Jako pierwsze odwiedziliśmy Muzeum Wojska Polskiego w nowej lokalizacji na Cytadeli Warszawskiej. Przez ponad dwie godziny zwiedzaliśmy tam wystawę „1000 lat chwały oręża polskiego”. Na powierzchni 2700 m2 zaprezentowano wybór ok. 3 tys. najciekawszych i najcenniejszych zabytków reprezentujących militaria z przekroju tysiąclecia polskiej wojskowości. Świetny przewodnik w umiejętny i interesujący sposób opowiadał o prezentowanych zabytkach, przedstawiał ewolucję uzbrojenia, tłumaczył powody, z których wynikały przyjmowane rozwiązana i ze spokojem znosił nasze pytania i uwagi:-)

1 sierpnia rano wybraliśmy się na 4-godzinną wycieczkę śladami Powstania Warszawskiego po Starówce i północnym Śródmieściu. Odwiedziliśmy najważniejsze miejsca związane z walkami w tym rejonie i wysłuchaliśmy wielu opowieści o bohaterstwie, poświęceniu i cierpieniu.

Po południu przyszedł czas na kulminacyjny moment – „Godzina W” na Wiśle. Na barce „Atalanta” przywitali nas kapitan Andrzej Stański i Maria Dryhub (www.krypa.pl), Ula Do (www.szlakiem-wisly.pl) i Andrzej Szczygielski z Zalesia Górnego – społecznik, animator kultury i pomysłodawca zaproszenia kombatantów na Wisłę. Na pokładach galarów krypa.pl : „Św. Barbara”, „Św. Elżbieta” i „Hetman Sahajdaczny” mieliśmy uczestniczyć w paradzie na Wiśle dla uczczenia „Godziny W”, którego organizatorem jest Fundacja Rok Rzeki Wisły (www.rokwisly.pl). Byliśmy przebrani w stroje powstańcze, cywilne i żołnierzy 1AWP. Najważniejszymi uczestnikami wydarzenia byli Powstańcy – kpt Barbara Tokarska ps. „Jola” (która 31 lipca skończyła 100 lat) i ppor. Jan Ebert ps. „Ryś”. Towarzyszenie im było nas zaszczytem i wielkim przeżyciem. Po godz. 16 ruszyliśmy – wśród ponad setki innych jednostek O godz. 17 zawyły syreny, a w nurt rzeki rzucono wieniec. Był to niezwykle wzruszający moment, którego długo nie zapomnimy.

Fotogaleria, autor: Adam Ksawery Niedziułka, krypa.pl: https://krypa.pl/blog/powstancy-na-wisle-fotogaleria/

Poniżej zdjęcia uczestników wycieczki:

2 sierpnia przyszedł czas na zwiedzenie Powązek – zarówno Wojskowych, jak i Starych. Kilkugodzinny spacer po tych historycznych nekropoliach był niczym kurs historii Polski. Spoczywają tam najważniejsi w dziejach naszego kraju ludzie z dziedziny polityki, wojskowości, kultury, sportu. Nie brakuje postaci jednoznacznie negatywnych, którzy również – niestety – tworzyli naszą historię.

W drodze powrotnej odwiedziliśmy Muzeum – Miejsce Pamięci Palmiry, oddział Muzeum Warszawy, upamiętniające ofiary masowych egzekucji przeprowadzonych przez Niemców w czasie II wojny światowej na terenie Puszczy Kampinoskiej. Duża część wystawy w muzeum poświęcona jest konkretnym ludziom, którzy zostali zabici w Palmirach. Trudno pogodzić się z faktem, że pozostał po nich w zasadzie tylko tzw. pakiet ekshumacyjny czy protokół z ekshumacji.

Nasz wyjazd był bardzo intensywny i interesujący. Mamy nadzieję, że w przyszłym roku znów spotkamy się w Warszawie. Dzięki krypa.pl za zaproszenie.

Zdjęcia: zdjęcie zbiorowe na górze wpisu – Ula Do, uczestnicy wycieczki, fotogaleria – Adam Ksawery Niedziułka